Jäta menüü vahele

Blogi

Veebidisaini trendid 2024. aastal

Kas AI on juba disainivaldkonna üle võtnud? Piltide ja illustratsioonide loomiseks on AI-l oma koht, aga veebi ja kasutajaliidese disainimisel pole AI-st veel suurt kasu.

Silver Sikk

29.12.2023

Kas AI on disaineri juba asendanud?

Kindlasti mitte, on kiire vastus. Kui eelmise aastavahetuse paiku läksid laiemalt levima ChatGPT ning pildigeneraatorid DALL·E, Midjourney ja Stable Diffusion, oli õhus palju õhinat ja ärevust ning illustratsiooni ja foto valdkondades tekitaski see kohe tormi. Ent UX/UI disaini valda pole AI mõju 2023. aasta lõpuks väga jõudnud. Ka statistika näitab, et AId kasutatakse UI disainiks vaid vähesel määral. AI pole lihtsalt UI disaini tööriistadesse jõudnud, see on abiks taustategevuste ja sisu loomiseks.

Mis meil siis UX/UI disaineri jaoks olemas on? Frameril on AI generaator, mis ehitab prompti põhjal veebi otse disaineri silme all. Aga sealt tuleb üsna ühesugust asja välja, põhirõhk rohkem isegi teksti- ja pildigenereerimisel, sisul. Selliseid on tegelikult mitmeid ja paremaid. Näiteks WordPressi sisuhaldusega veebiehitaja 10Web – ise väga midagi kujundada ei saa, aga tavalisele äriomanikule veebi kiireks püstipanemiseks päris hea. Või Style ja Durable. Wix Studio veebiehitajas saab AI abil näiteks veebi eri ekraanilaiuste jaoks kohanduvaks disainida.

Uizard suudab kritseldustest UI vormistada, mis sobib kiireks prototüüpimiseks. Twitteris on nähtud arendusjärgus Figma pluginat, mis genereerib veebilehe kavandi. Vaatan, mis täna sotsmeedias kuum – üks no-code äpiehitaja on oma AI-generaatori valmis saanud.

Põhimõtteliselt iga nädal meil mõni uus generaator. Olemasolevad asjad sobivad kas ideekorjeks, sisu loomiseks või heal juhul veebi mingil kujul ülespanemiseks. Imiteerimine, mitte loomine. Tõsist tööriista, mis disainerid puhkama saadaks, pole seni näinud.

Katsetajaid on palju. Arvestades üldist AI-võidujooksu – kas võib iroonilisel kombel juhtuda, et näiteks Microsoft suudab lõpuks kõige parema veebiehitus-tööriista teha? Bing chat’iga on nad küll suutnud ka lihtsa GPT kasutajale segaseks ja tüütuks teha, nii et ilmselt ikkagi tuleb lahendus disainerisõbralikumast organisatsioonist. Adobe ja Figma juba katsetavad ühiselt, Figma juhil visiooni on, sealt võib midagi tulla küll, kui hype’i-udu hajub ja nad pildi selgemaks saavad, mida kasutajatel tegelikult vaja.

Selle artikli kirjutamise ajal avas Chat GPT isiklike GPT-de ehk äppide loomise võimaluse. Ilmselt tuleb UX/UI disaini jaoks siit midagi asjalikumat.

Veebi kasutuskeskkond muutub

Viimasel ajal on silma jäänud projekte, mis esitavad üldisemaid küsimusi, et kus me veebi kasutame, mis see veeb üldse on tavakasutaja jaoks ja kuidas saaks paremini?

Arutletakse, et täna on brauser mingi tegelikult üsna kohmakas toruots, läbi mille peab digimaailmas justkui poksikindad käes, üritama asju omavahel ühendada ja korraldada. Brauser ja op-süsteem laiemalt on sellised, kus iga veebiäpp on eraldiseisev üksus oma reeglitega. Tegelikult võiks digikogemus olla selline, et kogu süsteem kohandub kasutaja järgi. Süsteemid peaksid omavahel kuskil tagaplaanil andmeid vahetama, kasutaja peaks saama vabalt andmeid liigutada nagu tal just parasjagu vaja.

Diginohikutele on ju ennegi alternatiivseid brausereid loodud, aga nüüd on päris kenasti uudiskünnist ületanud Arc brauser, mis just sellist jutlust peab ja ilus välja näeb ja mäki-inimesi oma usku pöörab. Vt selle arvustust.

Arc veebilehitsejas on ülemise sakiriba asemel veebiäppidest tuttav püstine külgmenüü, et asjadest oleks hea ülevaade ja eri tegevuste vahel saaks mugavalt liikuda.

Dot ja Space OS pretendeerivad sedasama tegema opsüsteemi tasemel. Paindlikkus, personiseeritus, jooksu pealt AI genereeritavad mikroäpid vastavalt kasutaja vajadusele jms. Eks seda teevad tasapisi kõik suuremad brauserid ja opsüsteemid, näiteks AI tugi nimega Copilot on Windowsi, sh Edge’i juba sisse ehitatud.

Apple’i Vision Pro väljakuulutamine tõi VR/ARi teema jälle uudisvoogu tagasi. See jääb ilmselt siiski entusiastide mängumaaks. Vahemärkusena, kas keegi Meta paralleelmaailma kolimise haipi veel mäletab üldse? Naljatledes: päise päeva ajal hirmutati sellega isegi Vikerraadios vanainimesi, et tuleb varsti minema hakata, midagi pole teha…

Apple’i visionOS kasutab glassmorphismi stiili: ruumilisus, ümarad nurgad, poolläbipaistvad mattpinnad, kerged peegeldused ja varjud.

Efektilembestes disainiringkondades tekitas visionOSi põhjalik ruumiline UI-lahendus ja selle promopildid üldisemalt uue glassmorphismi laine. Poolläbipaistvad matid klaaspinnad, kerge ruumilisus jms on endiselt popp ka tavalistel veebilehtedel.

Ülevaade visuaalsetest trendidest

Suur jalus

Ebaproportionaalselt suur jalus on nüüd teema. Venita logo lehe servast serva ja ongi tehtud! Jaluse disaine saad uurida spetsiaalsest jalustele pühendunud veebist footer.design.

Menüüsaar

Iphone’i dynamic islandi järgi näeb üsna sageli menüüd eraldi saarekesel, mitte servast serva plokina. Eks seda on varem ka nähtud, aga kui Apple midagi teeb, siis see peegeldub ju kohe ka veebidisainis.

Dark mode

Dark mode kipub kohati juba vaikimisi lahenduseks olema. Valitseb arvutimängulik Lineari veebist pärit stiil: läiked, helendused, taskulambivalgus pimeduses, gradient-jooned, bento grid, mikroanimatsioonid, diip värk. Osalt vist iroonilise lükkena on selle stiili dokumenteerimiseks loodud ka galerii seda stiili veebidest: linears.art.

Bento grid

Jällegi Apple’i veebist massidesse läinud masonry stiilis layout. Ümarnurksed erimõõdulised kastikesed, igas kastis oma info ja sageli ka tüütud mikroanimatsioonid.

Visuaalselt põnev, aga liiga sageli nii lahendatud, et kui tahad infot saada kiirelt, siis ei oska kuhugi pilku fokusseerida, on palju erikujulist võrdse kaalukusega infot. Lisaks, vahel on kastike link, vahel mitte.

Võte on väga palju kasutatud ka graafilises disainis. Vaata kümnete kaupa näiteid.

Procreate

Gradient

Vinged värviüleminekud, mis koosnevad mitmest värvist, on endiselt kuumad. Natuke noise’i lisada annab tekstuuri ja taktiilsust. – See lõik sai kopeeritud eelmise aasta artiklist, kehtib endiselt 😀

Mitmevärviline gradient on Jungle’i lehel huvitavam, kui tavapärane udune kera ja see on ka mõnusalt animeeritud.

Piksel naudib tähelepanu

Eelkõige pikselfondid, aga ka -graafika ja -efektid olid juba 2022. aasta lõpus kuumad, nüüd veel rohkem levinud. Piksel oli ka 90ndate lõpus teema. Samuti 80ndatel. Siis tehnilistel põhjustel (et pildimahtu väiksemaks saada), nüüd aga dekoratiivse võttena. Lo-fi retro, mis näiteks animeeritud efektides nüüd tänu tehnilistele võimalustele tegelikult päris lahedalt tehtud.

Tüpograafias on tähelepanu alla sattunud geomeetriliste elementide ja veidrate vormidega eksperimenteerimine.

Raamid ja eristuvad pinnad

Lo-fi ja brutalismi esteetikaga, aga mitte ainult, on seotud ka tugevate raamide kasutamine, nt sisuplokkide, elementide eristamiseks. Samuti eristatakse sisuosi eri värvi pindadega.

Y2K retro

80 ja 90 on ka veel kohal, aga nüüd ka millenniumivahetuse hologrammid ja poolläbipaistvad plastik- ja matid klaaspinnad, pärlendavad vedelikud, viskoossed lainetused, iMac G3, mullid, kerad ja ellipsid, avakosmos, küberfutu, sädelev plasma, tüpograafias ümarnurksed rombiks lükatud futuristlikud tähekujud, nähtav grid. Seda stiili kohtab muusika, moe, kultuuri ja ka krüptoga seotud veebides, mitte peavoolus.

Animatsioon, 3D ja immersiivsed keskkonnad

Alati moes, kuna liikumine ja ruumilisus lihtsalt köidavad kasutajaid. Kui on osa loojutustamisest, siis eriti hea.

Disaineril lihtsam teha kui veel mõned aastad tagasi. Spline ja Vectary 3D-äpid on hard-core 3D programmidest kasutajasõbralikumad ja Figmas on olemas pluginad, mis teevad tavalise graafika põhjal 3D laadse toote.

Kusjuures, mõnusa kogemuse saab ka väikeste detailidega disainida, ei pea olema tohutult intensiivne visuaal ja liikumine. Vaata näiteks kuidas pildil olev objekt raamist välja liigub jms:

Superorganism

Kokkuvõte

Trendid tulevad ja lähevad, veebidisaini tööriistad on üha kättesaadavamad ja arusaadavamad ka mittedisaineritele, arusaam disaini olulisusest on jõudnud üha laiema publikumini. Aga kõige olulisem on ikkagi sõnum ja sisu.

Võta meiega ühendust ja viime ideed ellu!

Kuidas alustada?

👋 Kirjuta meile info@redwall.ee või helista 776 9222.

Lepime kokku (video)kohtumise, et tutvuda ja rääkida teie vajadustest ning ootustest.