Jäta menüü vahele

Blogi

Veebidisaini trendid 2025. aastal

Maksimalismi pöörasus taandub ja miksib endasse minimalismi selgust. Vastuseks AI sünteetilisele "loomingule" kerkib esile inimlik, imperfektne, ajaloolised kihistised. Nii näeb tüpograafias seriif-kirju ja värvides endassevaatavaid sügavaid toone.

Silver Sikk

10.01.2025

Üldised trendid

Paneme asjad kiirelt kirja ja vaatame hiljem lisaks mõnd teemat süvitsi.

Niisiis, kuumad trendid:

  • Realism – valgus, vari, pinnad ja materjalid.
  • Sürrealism – sest see on pildigeneraatorite loomuses.
  • AI – eelkõige veebide loomise teemas kuum, aga ka laiemalt.
  • Inimlik mõõde – vastuseks AI sünteetilisusele.
  • Minimalistlik maksimalism – sest maksimalismi intensiivsus on läbi mängitud, aeg sünteesiks.
  • Sci-fi ja nostalgia puudutavad midagi inimhinges
  • Menüüsaar – menüü pole mitte servast serva lõik, vaid ümarate otstega konteiner.
  • Suur jalus – tavaliselt seal logo võimalikult suurelt.
  • Illustratsioon – 3D või käsitsi joonistatud.
  • Interaktiivne ja/või animeeritud hiirenool – see mõjutab näiteks tausta ja on ka ise midagi efektsemat, kui tavaline valge nooleke.
  • Seriifidega fondid – inimlikkuse ja ajaloolise sideme otsimine. Tüpograafias veel ka pikselfondid, fontide miksimine, lõbus reeglitele vilistamine.
  • Horisontaalne kerimine, tavaliselt galeriiplokkides vertikaalse ruumi säästmiseks. Viimasel ajal kohtab ka veebe, mis hüppavad ühel hetkel tavapärase püstise kerimise asemel horisontaal-kerimisele (vt arvutiekraanil). See on kasutaja jaoks alati ootamatu, võib olemise õõnsaks võtta ja sageli teeb ka lehe aeglaseks. Mõjub trikitamisena.
  • Pealekerimine – veebilehte kerides elemendid liiguvad eelmiste peale.
  • Ümarad nurgad on vaikimisi stiil. Üldse sõbralik üldmulje kuiva asjaliku korporatiivsuse asemel.
  • Immersiivsus – visuaalselt põnevate keskkondade loomine, mis neelavad kasutaja endasse. Rohkem siiski erijuhtudel ja entusiastide poolt loodud.
Neocultural Couture kasutab muuhulgas trendikat arvutimängulikku HUD-graafikat vaate servades, glassmorfismi (DNA-heeliks avavaates), hiire-efekte, suurt jalust.

Asjad, mida suuremal osal uutel veebilehtedel kasutatakse niikuinii kui head praktikat:

  • Kiire lehe laadimine ja toimimine nii arvutis kui telefonis.
  • Ligipääsetavus – veebilehe kasutatavus ja arusaamine on tagatud ka näiteks nõrgenenud nägemisega või vaimselt piiratud kasutaja jaoks.
  • Minimalism, laiemalt selge üldmulje.
  • Mikrointeraktsioonid – kasutust hõlbustavad pisidetailid, mis näitavad, et mingi tegevus on võimalik, juba teoksil või toimunud. Siia kuuluvad ka näiteks animatsioonid ja ülemineku-efektid, tumeda/heleda oleku muutmine, animeeritud kursorid/hiirenooled jms.
  • No-code arendus – kuigi u 40 % maailma veebidest jookseb WordPressi peal, on viimastel aastatel turule tulnud lugematul hulgal veebiehituse teenuseid, mis on kõigile arusaadavad ja hinna poolest kättesaadavad. Näiteks Webflow, Wix, Squarespace, Framer jt.
  • Dark mode, ehk tume kasutajaliides. Paljud veebid ongi juba disainitud tumedana või saab lehel valida heleda ja tumeda värviskeemi vahel. Lisaks on veebiarenduse hea tava, et veebileht arvestaks kasutaja seadme sätetes määratud värvieelistusi. Ehk et kui kasutaja on oma op-süsteemi määranud tumedaks, siis ka hele leht võiks kasutaja seadmes muutuda automaatselt tumedaks.

Lisaks on asju, millel kohta on juba mitu aastat ootus, et need lähevad kohe-kohe massidesse. Suurt osa neist trendidest mainitakse erinevates ülevaadetes aastast aastasse, ent neid näeb internetis eksisteerivast 1,1 miljardist veebilehest ilmselt vaid kaduvväiksel osal. Nii et tegemist on pigem ootuste, kui reaalsete suundumustega. Mõne puhul ka luhtunud trendidega.

  • Hääljuhitav tehnoloogia. Asiste tegevuste puhul ikkagi kohmakas. Aga hea, kui on selline alternatiiv, mis sobib eriti just kodustes oludes ja liikudes.
  • Isikuandmete kaitse, personaliseeritus, eetilisus ja jätkusuutlikkus. Kasutajatega manipuleerimisest hoidumine, läbipaistvus andmete kasutamises, lahenduste ja teenusepakkujate kasutamine, kes arvestavad digivaldkonna keskkonnamõjudega jms. Meil siin ELis on enamvähem, aga üldiselt rohepööre tundub küll varsti pigem rohe-tagasipöördeks muutuvat, Facebook loobus faktikontrollist ja AI toob ilmselgelt veel põhjalikuma ja täpsema kasutajatega manipuleerimise. On kahjuks paratamatu, et progressiivseid liigutusi tehakse ainult niivõrd, kuivõrd see Google’i rankingut ja seeläbi mõjukust ja müüki edendab. Aga tee ise kasvõi väike esimene samm, näiteks testi oma veebi energiakasutust ja võta midagi ette!
  • Liitreaalsus. Suure pauguga maandunud Apple Vision Pro on meediapildist sisuliselt kadunud ja Facebookil oli ju ka millagi suur reaalsuse ülevõtmise plaan. Teema on jäänud tehno-entusiastide ringi, laiemale kasutajaskonnale lihtsalt ebapraktiline. E-kaubanduses pakuvad turuliidrid telefonikasutajatele uudseid kogemusi, aga rohkem turundustrikina, mitte laiatarbe-teenusena.
  • Plokiahela tehnoloogia. Mis-mis? Laiemale ringile on see segaseks jäänudki, vast ainult NFT-st ja detsentraliseerimisest teatakse midagi. Ja kuidas see kõik ikkagi disainiga seotud on? 

Veebi kasutamine muutub

Inimeste interneti kasutamise viis on muutumas. Veebis surfamise asemel hakkavad kasutajad üha rohkem toetuma AI pakutud assisteerimisele, näiteks nende loodud kokkuvõtetele.

Kui seni liikus kasutaja internetis omavahel lingitud lehtede vahel, alustades otsimootorist, siis nüüd piirdutakse brauseri, otsimootori või AI assistendi esitatud kokkuvõttega. Google tahab nüüd oma sõnul mitte ainult otsida, vaid ka sinu eest guugeldada.

Täna juba näiteks Google (EL-is tundub et mitte), ChatGPT ja Perplexity pakuvad otsingutulemuste kuvamise asemel vestluse tüüpi kasutajaliidest. Kasutaja saab küsimusi esitada ja vastuseks sünteesitakse otsingutulemused ja pakutakse kokkuvõtet. Arc veebisirvijas saab muuhulgas linkidel hoverdades vastavast lehest lühikokkuvõtet vaadata, ilma et lehele peaks liikuma ja lehel olles saab lehel oleva sisu teemal AI-ga vestelda.

Tavapärane Google’i otsing trendide kohta pakub kohe kokkuvõtet teemade kaupa. Tõsi, hetkel on seal lihtsalt lingid artiklitele, osad neist kusjuures päris aegunud.
Perplexity otsing trendide kohta pakub kokkuvõtet tekstina ja allikad on ka olemas. Samas on seegi sisuliselt kõikuv. Soovitaks ikkagi inimese poolt loodud artiklit, nö kureeritud sisu, mitte AI poolt kokkumätsitut.

Perplexity mitte ainult ei surfa sinu eest, vaid lausa tegutseb. Kui annad voli, siis see teeb ka ostud iseseisvalt ära.

Selline põhimõtteline muutus (linkide asemel kokkuvõtted) muudab ilmselt ühel hetkel ka veebilehti kui selliseid.

Veebilehtede loomine muutub

Kui veebis surfavad mitte enam kasutajad, vaid kasutajate AI-assistendid, siis pole veeb enam mitte inimeste, vaid masinate jaoks.

Sotsmeedia ja meelelahutus jäävad muidugi endiselt visuaalseks ja on vormistatud inimeste tajudele ja ihadele vastavalt. Aga kuidas keeta pastat, saab selgeks ilma kokanduslehele minemata juba otsingu lehel. Argise info jaoks pole inimloetavaid veebe enam vajagi, piisab masinloetavaist.

Edasi, üldine AI abil veebilehtede genereerimine ja personifitseerimise viib selleni, et pole enam üht paariks aastaks “kivisse raiutud” veebilehte kõikidele kasutajatele, vaid on erinevad versioonid erinevatele kasutajagruppidele. Kui praegu on klassikaline veebileht ikkagi üsna staatiline asi, millel aegajalt ühtteist muudetakse, siis tulevikus koostab AIga varustatud generaator jooksu pealt just konkreetsele kasutajale nii sisuliselt kui välimuselt sobiva veebilehe. Eks see kõik puudutaks esialgu rohkem e-poode, ajakirjandust jm dünaamilise sisuga veebe.

Omaette teema on veebiehitajad. No-code veebirakendused tegid veebi tegemise kättesaadavaks igaühele. Nüüd integreeritakse üha rohkem AI-d, mis aitab veebi üles sättida. Legendaarse Microsofti kirjaklambri laadsed tegelased aitavad veebi üles sättida ja sisuga täita:

Wegic veebiehitaja

AI kui disaini tööriist

Pilguheit veebidisaineri töölauale näitab, et AI on jõudnud üsna küpsesse faasi. Disainitöös saab seda reaalselt kasutada. Üldiste pildigeneraatorite kõrvale on tekkinud hulgaliselt spetsiifilisi töövahendeid.

Mudelid nende taga on tavaliselt ikka suured ja tuntud, aga lihtsalt kasutajaliidesed on disainerite vajadustele sobivamad, nii et saab peenelt timmida, mitte huupi lasta välja üha uusi variante, nagu varasemalt. On foto-, illustratsiooni-, video-, heli-, 3D-, brändi-, UI-generaatorid, veebiehitajad jms. Üha enam sobivad need lisaks idee-arendusele ka asja lõplikuks vormistamiseks.

AI treenimise puhul mureks olnud autoriõiguste teema on ka teadmiseks võetud ja katsetatakse erinevate rahastusmudelitega. Turuliider Adobe tunneb vastutust ja hea näide on ka illustratsioonidele keskendunud Exactly, mis lubab mugavalt konkreetse brändi stiilis illustratsioone genereerida ja kasutataud illustratsiooni-stiili autorile makstakse ka oma tasu.

Sürrealism

Visuaalis näeb üha rohkem unenäolisi stseene ja ootamatuid kombinatsioone. See tuleneb muidugi AIst, mis võimaldab kiirelt ja veenvalt miksida kõike, mida iganes hing ihaldab. Samas on see püünele toonud ka varem varjus tegutsenud huvitava käekirjaga illustraatoreid-kunstnikke. Veidrus pole enam miski, mida karta. Nii et inimeste silmapiir ja vastuvõtuvõime on üldisemalt avaram, maailm rikkalikum.

No on toredad mänguasjad need pildigeneraatorid, midagi pole öelda. Aga ei saa jätta mainimata, et millegipärast aktsepteeritakse AI “loodu” puhul seda, et kui tulemuseks on masinlik jaburus või igav ootuspärasus, siis see on vaikimisi ikkagi kohe äge? Kogu aeg on olnud võimalik eri asju kokku panna, kus te “sürrealistid” varem olite? Eks mugavus võidab ja kõik ju teevad…

Liiga palju tüütut AI sürri…

Realistlikkus ja ruumilisus

Siin on mitmeid teemasid ja võtteid, kuidas realismi digikeskondadesse tuuakse. Varasemast erinev on see, kui tundlikult ja dünaamiliselt efekte kasutatakse.

  • Glassmorfism – poolläbipaistvad justkui matt- või härmas klaasist elemendid. Võte on praegu kasutusel ka Apple´i ja Windowsi opsüsteemides ja sealt on levinud ka veebilehtedele.
  • Valguskumad jms on sageli ka hiirekursori liikumisega seotud, nii et tekib päris realistlik mulje.
  • Pealelangev vari nö kaadri väliselt objektilt on graafilises disainis mitmeid aastaid kohal, nüüd siis ka veebidisainis.
  • Tekstuurid on õrnad, jäävad pigem taustale.
  • 3D-ruumi sõidetakse või zuumitakse sisse, näiteks lihtsamates galeriides.
  • Parallaks-efekt on juba ammu tuntud võte, aga ikka toimib oma ruumilisuse illusiooniga. Esiplaanil olevad objektid liiguvad siis kerimisel kiiremini, kui taustal olev.
Daylight kasutab ruumilisuse tekitamiseks animeeritud varje, sh ka avavaate videos, ja kerides eri telgedel liikumist.

Inimlik mõõde

Vastureaktsioonina AI loodud digitaalselt veatutele värvirikastele maailmadele hinnatakse üha rohkem selle vastandit: inimlikku, füüsilist, konkreetset, intiimset, imperfektset, detailsust. Reaalsed kogemused ja lood vastandina AI statistilisele keskmisele. Au sees on käsitöö, inimlik puude, traditsioon, autentsus, jätkusuutlikkus, aeglus. Eelkõige brändingus, illustratsioonis ja ilmselt siiski vaid kitsamas nišis.

Ka keskmisest loomingulisema pildipanga Stocksy trendiülevaates näeb sarnaseid märksõnu: low-fi tehniline imperfektsus, juhuslikud ootamatult tabatud kompositsioonid, loomulikud argised olukorrad, lood, inimesed ja meeleolud seinast seina, intiimsus.

Patreon kasutab oma kodulehel palju inimeste pilte, mis kasutavad nö suvalise kvaliteedi stiili.

Minimalistlik maksimalism

Minimalismi selgus ja lihtsus on olnud valitsev alates nullindatest. Viimasel kümnendil on brutalism oma mitte-disainiga ning nostalgia ja maksimalism oma emotsionaalse, loomingulise värvi- ja fondikasutusega pilti rikastanud. Nüüd on välja settinud teatav mikstuur neist kõigist.

Selgus on peamine, aga nüüd pole see enam nii puine ja halltoonides. Värvi, fondi ja illustratsioonidega keeratakse mingil hetkel volüüm põhja, et oleks ikka lõbus ka! Eriti levinud meelelistes, loomingulistes ja tervise valdkondades.

Wild Thingz – kirev ja lõbus teema vormistatud lihtsate selgete slaididena

Sci-fi ja nostalgia

Maruline tehnoloogiline progress toob ikka kaasa utoopiad ja ulme. 1950-60ndate kosmose-optimismiga oli nii ja mõnes mõttes ka praegusel AI-ajastu koidikul. Krüptorahaga tegelevad veebid on viimastel aastatel olnud üks futuristliku disaini eestvedajaid, aga nüüd on märgata nostalgilisemat ja soojema atmosfääriga sci-fi mõjudega suundumust, mis ammutab sestsamast 20. sajandi ulmežanrist.

Abstraktsete ja ebainimlike krüptomaailmade asemel näeme seksikaid superkangelasi seiklemas Suure Kanjoni laadsetel eepilistel maastikel, mida rikastavad teletorni tüüpi arhitektuur ja arvutimängude retro.

Tüpograafias klassikalised noodid

Viimaste aastate elegantsete ja psühhedeelsete juugendlike vigurkirjade asemele tulevad vaikselt soliidsemad seriif-kirjad. Ühelt poolt klassikalised raamatukirjad, teisalt intensiivsemad slab-serif, chisel-serif jms kirjad. Unustatud kunagised hitid saavad nüüd taas uue elu. Vaata lähemalt tüpotrendidest.

Social Impact Capital on lausa klassitsistlikus stiilis, seda nii fondikasutuses kui illustratsioonides.
Immersive Garden – lisaks seriif-kirjale ka tundlik materjali- ja ruumikasutus.

Huvitaval kombel erinevad AI teenuste pakkujad kasutavad seriif-kirju et rõhuda inimlikkusele, loomulikkusele.

Eksperimenteeritakse variable-fondi formaadiga, pressitakse ühte fondifaili väga erinevaid variante. Näiteks Marbla – justkui tavaline font, millel on ka oma veidram täispuhutud versioon. Või liigu teljel plokk-kiri/seriif-kiri. Või plokk-kirja puhul geomeetriline ja grotesk variant. Või erinevad optilised variandid (nt pealkirjades ja põhitekstiks kasutatakse erineva detailsusega disaini). Selliseid nö šveitsi nuge pakutakse üha rohkem. Mõni disainerile reaalselt kasulik, mõni lihtsalt eksperiment.

Omaette suund on olmest üles korjatud kirjad ja DIY esteetika. Muretu, reeglitest mitte eriti hooliv suhtumine. Kasutatakse ära näiteks spetsiifiliseks kasutuseks mõeldud fontide võtteid (mikrokiri või asfaldile kirjutamiseks loodud väljavenitatud kiri tavalistes pealkirjades).

Ilmselt veel aasta-paar näeme eelkõige pealkirjades piksel-fonte, tihti kombineerituna mõne muud tüüpi fondiga. Fontide miksimine üldse on endiselt teema.

Kõige levinumad on veebidisainis muidugi neutraalsed plokk-kirjad. Geomeetrilise vormi trend on läbi, nüüd on plokk-kiri kas neutraalne või 19. sajandi lõpu grotesk.

Sügavad rikkad värvid

Brutalismi kriiskavad puhtad primaarvärvid ja 90ndate reivi-neoonid on üsna läbi mängitud, aeg rahuneda. Pantone aasta värv on konservatiivne ja hubane kakaopruun Mocha Mousse, WGSN pakub tumedat lillakashalli nimega Future Dusk. Kui lugeda ka näiteks sisustustrendide kohta, siis üldine suundumus koduse mugavuse, tähenduslike detailide, minevikusidemete, rikkalike kihistuste suunas on tõesti õhus.

See võiks ju ka veebidisainis kuidagi kajastuda? Vähemalt moe, ilu, turismi, tervise valdkondades oleks pehmemad tekstuurid ja valgused täitsa omal kohal. Ning mõne advokaadibüroo kodulehele passiks ju kenasti veinipunane velvet, mustrilised vaibad-kardinad, pruun mööbel, aktsendiks paatina detaile.

Ayocin looduslikud toonid

Reaalsus on muidugi see, et värve kasutatakse vastavalt brändingule või valdkonnale ja need nii üheselt moevärvide hooajalisusest ei sõltu. Nii näebki kõige rohkem ikka valget, halle ja pastelle, aktsendiks ekraanidel hästi toimivaid siniseid-lillasid. Omaette sundmõte on veebidisaineritel kirkad sinilillad gradiendid.

Pealekerimine

Kerimisefekt, mis justkui järjest kuhjab sisu juurde. Tavaliselt kuhjatakse thumbnaile, tääbe vms väiksemaid elemente, aga siin on see efekt rakendatud kogu veebilehele:

Figuré.e festival – lehe plokke keritakse järjest peale.
TechSpeed – tüüpiline efekti kasutamine, rakendatud ainult üksikutele elementidele.

Kokkuvõte

Veebidisain on paratamatult seotud valdkondade ja inimestega, kes kompavad piire, leiutavad uusi tooteid ja teenuseid, on justkui kaasaegsed maadeavastajad. Seepärast on ka veebidisain eelkõige kantud optimismist, on digitaalselt ulmeline, sile ja puhas, viimistletud, klaar ja selge. 

Teiselt poolt on tunda teatud tagasitõmbumist ja sisekaemust. Poliitikas ja majanduses on ajad jätkuvalt ärevad ja justkui mõjukas AI valdkonnas paistab lisaks uutele võimalustele ka ohte. Visuaalses disainis on retroga üsna kaasaja künnisele jõutud, nii et sealt pole justkui nagu midagi enam ammutada.

Seega süüvitakse segaduste ja kõikide võimaluste ajal iseendasse ja AI võimatute võimaluste avastamisele. Hoidkem enda tuuma, ent vältigem ka kapseldumist!

Allikaid

Kuidas alustada?

👋 Kirjuta meile info@redwall.ee või helista 776 9222.

Lepime kokku (video)kohtumise, et tutvuda ja rääkida teie vajadustest ning ootustest.