Jäta menüü vahele

Blogi

Veebitrendid 2023. aastal

Viimaste aastate kirev ja loominguline hoovus murrab üha enam peavoolu ja üldpilt on mitmekesine. Kuidas mõjutavad pilti AI ja jahenev majandus?

Silver Sikk

05.01.2023

Pärast pandeemia aegset digibuumi ja üleüldist finants-mullistumist on peale keeratud regulatsioonid majanduskasvule käsipiduri peale tõmmanud. Rahaturud on konservatiivsed, vaba ja odavat raha enam pole, start-up’id ja IT-ettevõtted, mille kulul elab suuresti ka digidisaini valdkond, on kriisi ootuses ning juba näeb kokkutõmbumist ja koondamisi ka Eestis. 

Mõne aasta tagused poliitpopulismi- ja viirusepuhangud tunduvad olevat mingiks ajaks küll taandunud olevat, aga nüüd on meil lisaks majandus- ja ökokriisile ka räige Ukraina sõda. On, mille pärast põdeda. Kirjutatakse, et pandeemiaaegne ebakindlus pani töötama eemalt ja see trend jätkub, nii et loometööliste seas toimub quiet quitting ja oma raja otsimine. Et siis üleüldine tagasitõmbumine. Samas, ambitsioonikaid noori tegijaid tuleb ju ikka järjest peale.

On ka optimismisutsakaid. Just jõuti ühe olulise teetähiseni tuumasünteesi tehnoloogias, kosmose avastamise vallas oli möödunud aastal mitmeid põnevaid sündmusi. Ja tehisintellekt teeb tegusid. Mõne jaoks on see muidugi just kahtlane teema. Vaatame lähemalt.

Tehisintellekt

Erinevad AI-tehnoloogiad disainivallas on laiemale avalikkusele juba kättesaadavad ja toimivad päris usaldusväärselt. DALL·E, Midjourney, Stable Diffusion oskavad kirjelduse järgi genereerida kümneid pildivariante. Kui kirjeldusega hätta jääd, siis palu ChatGPT vestlusmasinal efektiivne kirjeldus luua (toimib ka eesti keeles!). Kui tahad kompat ise timmida, kritselda ka kleebi DALL·E’s või Artbreeder’is ise midagi umbkaudu valmis, kirjelda, mida tahad ja vajuta päästvat “Genereeri” nuppu. Ei leia tavalisest pildipangast sobivat modelli – lase masinast välja! Vaja kiirelt kasutajaliidest prototüüpida – Uizard teeb su sketšist kiirelt trendika UI! Olemas on ka video- ja heligeneraatorid, ilmselt päris suur osa Spotifyst ja YouTube’ist ongi juba masinate loominguga täidetud.

Proovisin sellele blogiartiklile tunnuspilti luua DALL·E’ga. Ei teagi, kas viga on minu promptikirjutamise oskuses või AIs, aga ikka kohmakad need variandid, kusjuures number 2023 asemel joonistab järjekindlalt 2022:

Tehisintellekti loodud pildivariante selle blogiartikli tunnuspildiks

Disaineri roll AI ajastul

Milleks kujuneb inimesest disaineri töö, kõlab sageli küsimus? Ilmselt on peagi nii, et tuimema – ja vahel ka loomingulisema töö tegemine jääb masinatele. Kui inimene suudab stiili- ja kompa-variatsioone luua tundide ja päevadega, siis masin genereerib neid sekunditega kümnete kaupa. 

Tõsi on, et kui Midjourney’l lasta teha veebidisaini, siis on tulemuseks pinnapealne absurd. Eks see ole lihtsalt selle projekti baasmaterjali ja eesmärgi tulemus. Midjourney tegelebki välise stiili, mitte sisulise disainiga. Ilmselt asi areneb.

Iseenesest poleks ju probleem UI loomiseks vajalikud tajupsühholoogia fenomenid AI-le selgeks teha. Laiem pilk ehk kasutaja eesmärgid, infoarhitektuur ja flowd on veidi keerulisem teema, aga no põhimõtteliselt ka ei midagi ületamatut, kui on piisavalt datat ja ühendused on paika sätitud. Aktsiatega saab AI vabalt kaubeldud, mis siis tegelikult üsna korduvate mustritega UX-disainis niiväga teisiti on? Reaalse veebilehe või äpina asi vormistada – vast 5-10 aasta küsimus. Adobe InDesignis saab näiteks juba kasutada AId, mis tekstistiile rakendab. Tõsi, hetkel on see veel väga toores, aga suund on paigas.

Inimese rolliks saab peamiselt ülesande formuleerimine, valikute tegemine, kureerimine. Eks mingi hetk hakkab masin ka lähteülesannet ja tulemuste valikut tegema. Praegu suudab AI puhtalt massi pealt midagi kokku keerata, aga kui AI kuidagi intelligentsemalt ja loogilisemalt toimima hakkab, pole pääsu.

Algorütm on uus kasutaja

Kasutajakogemuse disaini tehakse kasutajate heaolu nimel, eksole. Või noh, annab ka siin optimeerida ja AId rakendada disainiprotsessis. Robot, kes oskab olla üsna inimese sarnane, saab ju olla mudeliks ja uurimisobjektiks kasutajakogemuse loomisel. 

Saabki tervest protsessist inimese välja jätta, kui input tuleb turundusandmetest, analüütikast jms. Tekib paralleelmaailm, kus mingid virtuaalsed influentserid tuiavad roboti poolt loodud metaruumides lõputult ringi ja tuulutavad NFT-kaubamajades oma krüpto-paunasid. Päris ettevõtted, mis seda kõike käitavad, näitavad kenasid käibe- ja kasuminumbreid ja maksuraha muudkui laekub – et pärisinimeste taristut ja tervishoidu üleval pidada?

Eks see ole veidi kontekstist välja kistud, aga juba kostabki hääli, et disainida võiks algorütmide treenimiseks – ja kuigi reaalsetele kasutajatele on kogemus ilmselt vähemalt esialgu tüütu, siis masinad õpivad ja teevad hiljem inimeste eest kõik valikud sujuvalt ära. Omal veidral moel muidugi loogiline ja eks seda pisut on alati tehtud, aga siiski, no kuulge! Tagasi maa peale nüüd, räägime visuaalsetest trendidest.

Sillerdavad Y2K tehnounelmad

See kaduvväike osake inimkonnast, kes teadlikult trende järgivad, on oma nostalgiatuuridega jõudnud viimase millenniumi-vahetuse aega. Siis, 90ndate lõpus, läks internet hoogsamalt käima. Ja kuigi tehnoloogia oli veel kohmakas ja pilt hallis brauseriraamis piksliruuduline, siis mõte kihutas juba ulmelistes infomaailmades. 

Tollane üsna hall ja meeldivalt kole stiil on nüüd kokku pandud siidiste voolavate tekstuuridega. Juba mitu aastat kohal olnud metallik- ja hologrammitekstuur on teisenenud pärliks ja piimjaks plastiks. Glassmorfism on ka endiselt kuum.

Sajandivahetusega seostuvad ka kiiksuga loaderid, animeeritud GIFid ja kursorid, 404 lehed. Ja ka igasugu efektid ja animatsioonid, mis on tehtud lihtsalt lõbu pärast. Veeb ei ole enam tõsine ja asjalik, mängulisust ja huumorit on üha rohkem. 

Animatsioon ja 3D

Nagu eelmistelgi aastatel, mõlemat üha rohkem näha. Mõtestatud, lihtsam teha kui varem, optimeeritum, et ka üha kiiremates seadmetes sujuvalt jookseks. Nii mikroanimatsioonidena, illustratiivse või taustaelemendina kui immersiivsete keskkondadena. 

Disaineritele ja arendajatele: Lottie kõrval veebianimatsioonide tegemiseks nüüd väidetavalt veel parem tööriist – Rive.

Flying Papers

Illustratsioon

Corporate memphis on ikka kohal, aga vast pole enam nii valdav. Samas on see jõudsalt ka 3Dsse laienenud. 3D domineeribki hetkel. Sageli on illustratsioon animeeritud, seotud lehe kerimisega.

Minimalistliku või lapseliku 3D kõrval leidub õnneks ka muud: pikselgraafikat, naiivkritseldusi, koomiksit, tätokastiili, peent joongraafikat, akvarelle jne.

Käsitöö ja mitte-digitaalselt loodu on moodsa kunsti vallas juba mõnd aega oluline teema ja vastukaaluks AI-põhiste pildimasinate masstoodangule võiks traditsiooniline käsitsi illustreerimine vähe popimaks saada, kui seni. Vähemalt ekslusiivsemates väljaannetes.

Tüpograafia

Geneeriline plokk-kiri a la Helvetica valitseb, suurelt ja boldilt. Jätkuvalt näeb ka dekadentlikke ja psühhedeelseid juugendmõjudega dekoratiivkirju. Ilmselt näeb seoses Y2K trendiga sel aastal üha rohkem voolujoonelisi futuristlikke fonte, aga ka robustseid pikselkirju.

Mikrotrend on backslant – kaldkiri, mis on kreenis mitte paremale, vaid hoopis vasakule. Aitab muuhulgas luua ornamentaalseid sümmeetrilisi kompositsioone.

Omaette jätkuv trend on, et eri fonte, emojisid, sümboleid miksitakse ühe lause piires. 

Värv ja layout

Põhimõtteliselt on 4 varianti, millist värviskeemi kasutada: valge taust (default kommerts), must (salapärasem tehnoloogiavaldkond), pehmed mahedad taustavärvid (vananevatele hipsteritele), kärtsud puhtad värvid (noortele ja eksperimentaalsemale publikule). 

Lisaks on paletis vinged grandiendid, mis koosnevad mitmest värvist. Natuke noise’i lisada annab tekstuuri ja taktiilsust. Grandient pealkirja värviks panna on kuum.

Apple’i veebidest tuleb masonry layout, kus sisu on pandud eri suurusega ümarnurkadega kastidesse (suured ümarnurgad on kohustuslik!). Kui teed veebi start-up’ile, siis see on kindel valik. Apple on valge taustaga, aga dark mode vali, kui teemaks on IT või krüpto.

Krüptoveebid kisuvad eriti kosmiliseks ja abstraktseks. Inimesi, õnnelikke kasutajaid neis maailmades ei kohta. Nojah, keerulised ajad sellele teemale, tegeleme siis salapära ja müüdi ehitamisega, kuna reaalsusega kokkupuude nagunii puudub.

Pantone aasta värv, mis on mõjukas moe, sisekujunduse, tootedisaini maailmas, on julge, võimukas ja sügav magenta ehk lillakaspunane. Tere tulemast Magentaversumisse, aga veebi see väga ei mõjuta tavaliselt. 

Palju näeb fikseerimata layouti, kus selget raamistukku pole ja paigutus on vaba. Elemendid kattuvad omavahel ja lehel on parallax- vms kerimisega seotud animatsioonid.

Igaüks saab hakkama!

Veebi loomine on lihtsam, kui kunagi varem. Veebiehitamise äppe ja keskkondi on kümnete kaupa ja need muutuvad üha võimekamaks. Rohkem või vähem lihtsate tööriistadega, nagu näiteks Readymag, Webflow, Framer jne saab luua efektse kaasaegse veebi animatsioonide jm viledega. Ilma et peaks arendaja palkama.

Näha on, et disainerite ringkonnas hakkab Figmas prototüüpimine liiga kitsaks jääma ja näiteks uus veebiehitaja Framer, mis on mõeldud just kujundusprogrammidega tuttavatele disaineritele, kogub hoogu. Nii et käed külge ja eksperimenteerima!


Allikaid:

Visuaalsetest trendidest:

Forward Thinking: What can the creative world expect in 2023? – It’s Nice That

2023 visual design trends guide

9 interactive web design trends for 2023 – 99designs

11 engaging web design trends for 2023 – Webflow Blog

The Y2K Aesthetic is Fully Back, but Can It Stick Around? – AIGA Eye On Design

AI teemadel:

Software Is Automating Design. What Does That Mean For Designers? – Future

AI tools to assist your design and development workflow

Mõtisklusi disainivaldkonnast laiemalt:

The State of UX in 2023 – UX Collective

Design Threads