Milleks?
Lähteülesanne lähtub ühelt poolt tellija ärieesmärkidest ja võimalustest ning teisalt kasutajate vajadustest. Kui tekib idee või probleem, siis on põhimõtteliselt justkui selge, et midagi tuleks teha. Lahenduse loomisel on aga vaja konkreetsemat ja terviklikku plaani, mis arvestaks kõigi asjaolude ja muutujatega. Selle kaardistamiseks ja fikseerimiseks ongi lähteülesanne.
Lähteülesandes fikseeritakse:
- Kellele, mida ja miks luuakse?
- Mis info on olemas?
- Mida on vaja konkreetselt teha, et lahendus realiseeruks?
- Kuidas valminud tulemust hinnatakse?
Lähteülesanne on meie disaini- ja arendusteenuste lahutamatu osa. Nagu korralikku maja ei saa hakata ehitama ilma projektita, ei saa digitoodet luua ilma lähteülesandeta.

Veebilehe lähteülesanne kui ehitusprojekt
Räägime sellest, miks veebilehe lähteülesanne on oluline ja mida me selle loomiseks teeme.
LähemaltLähteülesande loomise protsess samm-sammult
1. Ootuste ja soovide kaardistamine
Lähteülesande loomisel alustame oma tööprotsessi tellijast.
- Tutvume teie väärtuste, turupositsiooni ja konkurentide, müügiargumentide ja ärieesmärkidega.
- Selgitame välja veebilehe rolli ettevõtte turunduses või asutuse toimimises.
- Kaardistame hetkeseisu ja peame silmas, mida tahetakse saavutada.
- Selgitame üheskoos välja, kas ja mida on vaja muuta või juurde luua.
2. Külastajate analüüs
Teiseks etapiks on veebilehe külastajate analüüs.
- Analüüsime, kes on veebilehe kasutaja ja mis teda motiveerib.
- Selgitame välja, miks ja kuidas kasutaja veebilehel tegutsema peaks.
- Kui võimalik, siis jälgime veebikasutust analüüsitarkvara abil, et elimineerida kitsaskohti ja avastada uusi võimalusi. Selle põhjal saab hiljem hakata kujundama kasutajakogemust.
3. Lähteülesande kirjeldamine
Kui info on olemas ja saadud andmed analüüsitud, paneme kokku lähteülesande veebilehe (või mõne muu digitoote) loomiseks. See annab ülevaate, mida veebileht täpselt tegema peab ja kuidas see kasutajale kasulik saab olla.
- Kirjeldame funktsionaalsed nõuded ehk milliseid tegevusi peab loodav lahendus toetama. Näiteks kas kasutajad saavad osta tooteid, lugeda artikleid või vaadata videoid. Mudeldame konkreetsed kasutus- või soovilood (use case, user story), mille alusel saab hiljem loodud lahendust testida.
- Kirjeldame mitte-funktsionaalsed nõuded ehk millistele erinevatele standarditele peab loodav lahendus vastama – kasutatavus ja ligipääsetavus, koodi kvaliteet, jõudlus, turvalisus jm.
- Paneme paika loodava lahenduse infoarhitektuuri. Planeerime, kuidas veebilehe sisu ja erinevad osad omavahel seotud on, näiteks milliseid lehti on vaja ja kuidas need üles ehitatakse.
- Kirjeldame tehnilised nõuded. Määrame, millised veebilehe vaated ja sisuplokid on vaja luua ning kirjeldame nende tehnilise toimimise.
Iga lähteülesanne on lähtuvalt vajadustest erinev. Mõnda asja on vaja konkreetsemalt kirjeldada, mõne puhul piisab üldpõhimõttest. Töö tulemuseks on terviklik lähteülesande dokument koos seotud lisadega, mis annab lahendusest üheselt mõistetava ülevaate ja eeldatava töömahu. Selle põhjal saab tellida disaini- ja arendustööd, teha hinnapäringu või läbi viia hanke.